Velkommen til
3R Kontors CSR Regnskab 2015

HIGHLIGHTS I 2015

REGNSKAB

Omsætning 2015 : 4.2 mio
Resultat 2015 : 474.000 efter skat

AARHUS KOMMUNE

Invitation til deltagelse i advisoryboard hos Aarhus Kommune omkring socialt udsatte unge

IVÆRKSÆTTERPRISEN

3R Kontor kom i finalen for årets iværksætterpris afviklet af Business Region Midt

DONATIONER

Mere end 200 skoler, foreninger og organisationer modtog i 2015 gratis møbler

SOCIALØKONOMISK

40 procent af vores medarbejderstab er socialt udsatte unge som vi hjælper ind på arbejdsmarkedet

CO2 NEUTRAL WEBSITE

Neutralisering af CO2-udledningen fra både website og brugere

TILFREDSE KUNDER 

3R Kontor har et gennemtænkt koncept, hvor deres CSR strategi er intelligent indkodet i deres forretnings model. Jeg har stor respekt for virksomheder der både gør det godt for andre, og gør det godt økonomisk. Anders Grønborg, direktør Lasertryk

Har selv handlet med 3R Kontor og er du gal en fed oplevelse det har været hele vejen igennem!
Jeg havde et akut behov for nye brugte kontor møbler som 3R Kontor løste omgående.
Kan kun give mine varmeste anbefalinger til 3R Kontor. Simon Juul, direktør JO Marketing

Virkelig cool koncept!! 3R formår at løfte den cirkulære virksomheds-tankegang på en lækker og innovativ måde. We like it! Anne Wilder Kold, Socialøkonomisk Konsulent, Aarhus Kommune

Skønne mennesker, fantastisk service og ikke mindst fremragerende produkter – et helt igennem genialt koncept som på det varmeste kan anbefales! Mark Gregersen, Væksthuset, Randers

DONATIONSNETVÆRKET
– EN CENTRAL DEL AF 3R KONTOR

I 3R Kontors første år, har vi doneret møbler til en lang række skoler, foreninger, og institutioner via vores Donationsnetværk. Netværket er ved udgangen af 2015 på 240 medlemmer. Et tal som siden er vokset og i udgangen af maj 2016 nåede 400.

TAK til de virksomheder som har valgt at lade en del af deres brugte møbler gå til donation via 3R Kontors donationsnetværk. Dette har medført en miljømæssig gevinst, da møblerne er blevet genbrugt, frem for at blive smidt ud.

Herved har disse brugte møbler opfyldt et behov, som ellers var blevet opfyldt af fabriksnye møbler. Og således er der nu produceret det antal mindre nye møbler end der ellers ville have været.

DE STØRSTE BIDRAGSYDERE

UDSNIT AF MODTAGERE AF GRATIS MØBLER

Se detaljeret oversigt

MEST DONEREDE VARER

1.000 reoler

275 kontorstole

200 PC skærme

100 stole

100 konferencestole

40 hæve- sænkeborde

Se detaljeret oversigt

UDVALGTE DONATIONER

Second Room Store – Ungdommens Røde Kors

I 2015 lavede 3R Kontor et samarbejde med URK om salg af brugte kontormøbler. Det fungerede således:

  1. 3R Kontor stiller plads til rådighed til Second Room Store i egen butik, og donerer brugte møbler til Ungdommens Røde Kors.
  2. Salget foregår på samme måde som i Røde Kors’ genbrugsforretninger – blot med møbler. 3R Kontor betaler al fragt, lageromkostninger og udgifter til hjemmeside.
  3. Røde Kors stiller frivillige til rådighed, laver markedsføring og beholder hele omsætningen.

Ungdommens Røde Kors butik “Second Room Store” tjente 20.500 kr. til velgørenhed.

Indtægterne fra salget i Second Room Store går ubeskåret til Ungdommens Røde Kors’ projekter for udsatte børn og unge i Aarhus. Konkret går pengene til projekterne:

  • Hovedtropperne – et projekt for unge med erhvervet hjerneskade.
  • Famillieklubben – en klub for børn og unge af enlige mødre, der har modtaget julehjælp.
  • Caféarrangement i Tilst – for unge udviklingshæmmede og autister.

Åbningsvideo fra Second Room Store

Esbjerg politistation

Da Esbjerg Politistation skulle renovere deres gamle politistation, købte de nye møbler. Derfor stod de tilbage med en masse brugte kontormøbler. Møbler som de gerne ville sælge.

3R Kontor købte de bedste af møblerne, som herefter videresælges via 3R Kontos webshop. Resten blev doneret bort.

Donationen adskilte sig ved, at Esbjerg Politistation gav 3R Kontor tilladelse til at bortegive disse møbler fra en parkeringsplads uden for politistationen. Det gav borgerne i Esbjerg og omegn mulighed for på enkel vis at hente, hvad de ville have.

Grundet avisartikel baseret på interview med 3R Kontor, så vi et meget stort fremmøde på dagen for donation. De få ting, som ikke blev doneret bort, blev sorteret af 3R Kontor og afslutningsvis miljøansvarligt nedbrudt.

Læs artikel

Fra studerende til flygtninge

Donation af 50 stole til flygtninge via et samarbejde med studerende fra Aarhus Erhvervsakademi.

3R Kontor donerede 50 stole til en gruppe studerende fra Aarhus Erhvervsakademi, som i forbindelse med deres uddannelse valgte at lave en møbelindsamling til flygtninge. Indsamlingen fandt sted på Store Torv i Aarhus fredag den 25/9 i forbindelse med arrangementet “Frivillig Fredag”.

RE:USE fik 60 konferencestole

Efter en oprydning på vores lager valgte vi at donere 200 stole, som ikke havde salgsmæssig værdi. Vi postede en video på Facebook og inviterede de, der havde lyst til at komme forbi, og hente hvad de havde lyst til.

De sidste 60 stole fik Re:Use centeret.

ANDEN PRESSEOMTALE

TV2 Østjylland – Donation til Bavnehøj Skole
Erhvervsavisen – Donation til Åby Skole
Aarhus Kommune – 3R Kontor og mangfoldighed

KERNEVÆRDIER

Som leverandør, arbejdsgiver og virksomhed

Handel med kontormøbler

  • Du får møbler leveret, når du ønsker det!
  • Vi har en garanti på levering af møbler inden for fire arbejdsdage.
  • Vi har kvalitetsmøbler
  • Vi har den bedste pris på brugtmarkedet
  • Brugte møbler er miljøvenlige

Trivsel på arbejdspladsen

  • En arbejdsplads med rum til humor
  • En arbejdplads med ordentlig og respektfuld omgangstone
  • En arbejdsplads hvor opgaver matcher den enkelte, så det giver mening og større glæde
  • En arbejdsplads med fokus på værdien i socialt samvær og hvor der kan hygges

Samfund & Miljø

  • Fokus på cirkulær økonomi
  • Optimering af genbrugsprocesserne
  • Hjælpe socialt udsatte unge med at træde ind på arbejdsmarkedet
Vi ser at fremtidens virksomheder tager et større ansvar for det miljø, som de er en del af – og for de mennesker som lever i det. Vi tror, at der er en massiv konkurrencemæssigt fordel ved at være en virksomhed, som tager ansvar og vælger løsninger, som bidrager positivt på andre parametre end kun bundlinjen. som ikke kun er positive for den økonomiske bundlinje.
Vi tror, at fremtidens forbruger vil stille flere krav til virksomhedernes færden og agerende i verden. Og vi ønsker at gå forrest i den udvikling.
3R kontor tilbyder løsninger som er økonomiske, sociale og miljømæssigt bæredygtige. Kunderne er de største danske virksomheder,  som har behov for at sælge eller afskaffe brugte kontormøbler.

Alle restprodukter i vores virksomhed skal forsøges genbrugt. Fordi udsmidning er absolut sidste mulighed.

I 3R Kontor udgør vores værdisæt hele rygraden i vores forretning.

Kunden i centrum
Glade kunder kommer igen. Derfor stræber vi altid efter, at vores kunder får den absolutte bedste købsoplevelse. vi kan tilbyde.

Trivsel på arbejdspladsen
Et arbejde som understøtter den enkelte medarbejder, så denne føler sig værdifuld både som person og som en del af den samlede helhed. Og et arbejde som øger graden af trivsel.

3R Kontor er grundlagt af Jacob Hansen og Steffen Høgh i 2015. Tanken var, at det måtte være muligt, at skabe en virksomhed der ikke kun var bæredygtig økonomisk set, men også miljømæssigt – og for medmennesker og medarbejdere. At både miljøhensyn, social ansvarlighed og sorte tal på bunden, ikke blev hinandens modsætning, men kunne påvirke hinanden positiv i en opadgående spiral.

TRIVSEL PÅ ARBEJDSPLADSEN

POSITIVE EMOTIONER – Der skal være plads til at grine! Humor er vigtig, fordi det gør dagen lettere. Samtidig sker en biokemisk påvirkning af vores sindstilstand i positiv retning. Det øger vores evne til at overkomme fx udfordringer.

ENGAGEMENT – En engageret medarbejder er ikke kun en fantastisk ambassadør for virksomheden, men også en glad medarbejder – og glade medarbejder yder deres bedste. Den ypperste form for engagement kaldes ”flow”. Der er solid forskningsmæssig belæg som understøtter, at mennesker som jævnligt er i flow, trives godt

MENING – Mennesker der oplever deres arbejde som vigtigt, og mere vigtigt end alene en kilde til penge, er mere motiveret og oplever en større glæde ved at arbejde. En måde at arbejde proaktivt med dette, kan ske gennem følelsen af at bidrage til noget, der er større end en selv. Vi arbejder alle sammen for at få penge til livets nødvendigheder, men hvis du både får penge og samtidig andre, er der en god chance for at du oftest glæder dig til at møde ind om morgenen. Og i tillæg har færre sygedage end gennemsnittet.

FÆLLESSKAB – Positive relationer og rummelighed. Vi bruger mange timer på vores arbejdsplads. Derfor er det vigtigt, at vi har et positivt forhold til dem,som vi arbejder sammen med. Gode kollegaer, er gode medarbejder – og gode medarbejder er afgørende for, at vi som organisation kan opnå vores målsætning.

RUMMELIGHED – Hos 3R Kontor stræber vi også efter at være rummelige. Vi mener, at gode ideer skabes, i den dynamik der opstår, når forskellige verdener mødes. Alt for ofte udebliver de kreative løsninger og samarbejdet skades, fordi accept og forståelse for forskellighed ikke er tilstede. Vi stimulerer aktivt vores medarbejders forståelse for hinanden, igennem sociale arrangementer som fredagsøl, fælles frokost og arbejdsture. Vi ønsker, at høj tolerance for mangfoldighed er indkodet i vores virksomheds DNA. Simpelt og enkelt fordi at vi ansætter alle typer af mennesker. Det eneste krav vi har, er at de er engageret.

SOCIALT UDSATTE FÅR JOB

C 24 år har været i praktik i 3 måneder. I denne periode har C fået kørekort af 3R Kontor, sideløbende med sin praktik ved 3R Kontor. C er tilbage på skolebænken og skal læse til elektriker. Han er stadig vikar hos 3R Kontor.

C 27 år har været i ulønnet praktik i tre måneder. Herefter overgik han til et 6 måneders forløb i løntilskud, efterfulgt af en fastansættelse på ordinære vilkår, og er det stadig i skrivende stund. C har i hans tid ved 3R Kontor fået betalt kørekort af 3R Kontor.

B 49 år er flexjobber. B er tidligere sygemeldt med stress og har desuden fået en nyretransplantation. B er ansat 20 timer pr. ugen.

K 27 år har været i arbejdspraktik og efterfølgende i løntilskud.

NEDBRYDNING FOR BEDRE MILJØ

Sortering af affald er et område, som vi prioriterer meget højt, og hvor vi hele tiden bestræber os på at gøre det endnu bedre med optimering af vores arbejdsgange.  En af udfordringerne på området er, at mange møbler ikke kan adskilles og findeles manuelt. En kontorstol består ofte af mange elementer og materialer og er derfor svær at nedbryde 100 procent.

Ideelt set var det muligt at adskille det hele. Fordi man havde taget højde for dette allerede i den oprindelige designproces. Den løsning er den fineste og reneste, og fundamentet i cirkulær økonomi som er centralt hos 3R Kontor.

Bæredygtig afskaffelse af brugte kontormøbler er kernen i vores forretning og indeholder

  • Genbrug i form af videresalg
  • Donation via vores donationsnetværk til foreninger, organisationer og skoler
  • Nedbrydning

Kontormøbler som ikke længere er funktionsdygtige, nedbryder vi med størst mulig fokus på miljøet. En central del af nedbrydelseprocessen er sortering i elementer og oprindelingt materiale. Vi inddeler i

  • Træ
  • Stål
  • Plastik
  • Ledninger og elektronik

MÅL 2016 – CIRKULÆR ØKONOMI

3R Kontor ønsker forsat at være møbelbranchens spydspids, når det kommer til cirkulær økonomi. Vores forretning bygger netop på genanvendelse af møbelbranchens ”affald” -brugte møbler.

De brugte møbler er aldrig før sat i system med det formål at optimere deres værdi socialt, miljømæssigt og økonomisk.

Vi vil forsætte dette arbejde, så vores forretning forsat kan vækste til glæder for aktionærer og ikke mindst miljøet.

Følgende område vil understøtte denne udvikling.

Udvide vores donationsnetværk

Donationsnetværket er forsat en essentiel del af vores forretningsmodel og i 2016 vil vi styrke vores samarbejde med de største virksomheder i Danmark, netop med helblik på at øge mulighederne for at kunne donere flest mulige brugte kontormøbler.

Mere uddannelse til vores socialt udsatte medarbejdere

Det er essentielt, at de medarbejdere som vi har ansatte, ikke forbliver ufaglærte. Vi har derfor fokus på at støtte dem i deres proces igennem forskellige uddannelsesforløb tilpasset den enkelte.

Baggrunden er, at vi ønsker er at hjælpe dem i forhold til at øge deres tilknytning, forankring og værdi på arbejdsmarkedet.

Vores målsætning er, at være en transitvirksomhed som binder socialt udsatte sammen med det etablerede arbejdsmarked.

Egen produktlinje

I 2016 præsenterede vi “Copen table”. Copen table er såkaldt 0,0 bord, hvilket betyder, at der ingen CO2 udledning er forbundet med dette bord. Fordi alle bordets dele er lavet af materialer, der under normale omstændigheder ville være smidt ud. Produktionen er iøvrigt baseret på traditionelt håndværk og eldrevet værktøj.

Bordpladen er lavet af gamle massive gulvbrædder, der efterfølgende er blevet behandlet med olie og sandpapir adskillige gange for at genfinde autenciteten i de gamle nordiske planker. 

Vi ønsker at udvide denne del af vores forretning. Vi ser et stort potentielle i at skabe møbler, som understøtter vores holdninger til kvalitet, design og miljøhensyn.