Kom op at stå og få det optimale ud af dit hævesænke skrivebord

Flere undersøgelser viser, at vi sidder ned alt for meget. Helt op til 12 timer om dagen svarende til 60-70 procent af tiden.

Og det har store konsekvenser for vores helbred. Og for vores produktivitet.

Derfor skal vi op at stå, og målet er at stå op 15 minutter hver time. Det er altid svært at ændre vores vaner. Men med en lille ændring, er du i gang med at gøre en forskel.

Sådan kommer du i gang – 3 gode råd

  1. Start med at stå op i 5 minutter hver time. Din krop skal tilvænnes. Har du mistanke om du af medicinske årsager ikke bør stå op bør du konsultere din læge
  2. Husk at variere mellem at stå og sidde. Det er ikke sundt kun at stå op da det belaster og giver ømme fødder, hævede ben, åreknuder, muskeltræthed, samt nedre rygsmerter og stivhed i nakke og skuldre
  3. Gør det til en rutine at rejse dig fx hver gang klokken er hel – aftal det gerne med en kollega, så I støtter hinanden

Det skal du være obs på, når du står op ved dit hævesænke skrivebord

  • Hold pauser og gå væk fra bordet
  • Sørg for at bordet understøtter vægten fra dine arme
  • Tag sko på som ikke giver dig ondt i ryggen
  • Undgå belastning af nakke og hoved ved korrekt højde på skærm
  • Sørg for tilstrækkelig plads på dit bord – udnyt evt. pladsen under bordet til opbevaring

God fornøjelse …

PS : du er ikke undskyldt for at stå op, fordi du dyrker motion. Ny forskning viser, at stillesidende adfærd er uafhængig af fysisk adfærd. Selv 30 – 60 minutters jogging om dagen er ikke tilstrækkelig til at kompensere for de mange timer, du sidder ned.

Så op at stå. Og dokumenter det gerne med et billede på Instagram. Brug #3rkontor. Hver måned udvælger vi en vinder som vi honorerer med en lille gave fra 3R Kontor.

Lad mig se udbuddet af hævesænke borde!